Friday, January 21, 2011

Salah Tanggapan tentang GEMUK AIR.


[post ini di tulis pada 21 June 2010 saya 'naikkan' semula post ini untuk pelanggan-pelanggan baru]

I'm sure ramai yang dah come across this term. Yang tak bestnya, ramaaaaaiiiii tersalah erti apa maksud gemuk air ni. Lagi pulak bila datang kat saya buat Body Scanning, ada TBW [Total Body Water] mati-matilah mereka ingatkan mereka gemuk air...
Soalan ni sebenarnya dah ditanya kepada saya berpuluh kali, lagi banyak daripada puluhan set Litchin yang dah laku kat Butik kami. Tapi sebab tadi alang-alang saya dah menaip kat Facebook, saya nak paste lah apa yang saya type kan dekat one potential client tadi kat sini... Untuk mereka-mereka yang saya pantau, sila take note ya :o)
gemuk air bukan sebab u terlampau banyak minum air, itu lagi satu salah persepsi tentang diet. gemuk air is commonly called water retention.
masa u amik litchin ni, u akan minum lebih banyak daripada u minum masa u amik product *toot*. tapi masa product *toot*, thru my experience, kena paksa minum air. dahlah dah kembung minum shake yang muak, then nak kena minum lagi air berliter liter... adui pening.
Ok tu iklan, back to Water retention. Water retention terjadi ada beberapa sebab, one common cause is menses [period] yang ni u takleh buat apa dan ianya sementara sahaja.
another cause is apabila there's too much garam in ur body [obviously kepada mereka yang suka makan masin-masin dan asam jeruk] menghalang penyerapan air ke dalam sel sel badan, ur body begins to retain the water. kalau ini sebabnya, dun be surprise if i say cara nak mengubatnya ialah dengan minum air sekurang-kurangnya 2 liter sehari untuk mengurangkan kepekatan garam dalam darah.
lagi satu reason [common di kalangan orang gemuk/obese] ialah sistem limphatic kita tidak berfungsi dengan baik cecair yg berlebihan tidak di flushed of from our body dan membentuk water retention.
Lastly and worst thing, bila kita banyak visceral fat n cholesterol, lagi senang nak dapat water retention. Bila dah banyak Visceral fat, kita dah start developing hypertension. Eventhough doktor belum diagnose kita ada darah tinggi dan sebagainya, tapi pembuluh darah kita dah mula sempit dek visceral fat ni. Kita mulalah bertekanan darah tinggi [walaupun belum bahaya] dan tekanan darah tinggi and water retention go hand in hand, berganding. Hypertension boleh berpunca daripada too much fluid di dalam pembuluh darah ATAUPUN terlampau banyak cecair yang berlebihan di dalam pembuluh darah, meaning its vice versa. Blood pressure measures the force of blood against the walls of your blood vessels, lama kelamaan dia jadik hypertensionlah.
Itulah sebenarnya yang orang sebuk kata *gemuk air* without memahami apa sebenarnya maksud istilah tuh....
more iklan... or more like luahan perasaan.. hehe~
Litchin is indeed a phenomenon, benar kata iklannya. Ianya sangat berkesan dan dikehendaki, berebut-rebut peniaga nak menjualnya. Masalahnya, tak semua memberi nasihat yang betul tentang cara pengambilan dan apa komitmen yang harus diberikan. Tak kurang juga yang memberikan gambaran yang salah, Litchin kononnya boleh buat pelanggan kurus tanpa mengubah atau peduli tentang cara pemakanan pelanggan itu. Makan je Litchin dah boleh kurus, kononnya. But no, it doesn’t stop there. Memanglah kita tak berlapar, sebab kita tak rasa lapar. Tapi... Kita MESTI makan. Cuma MAKAN tu, ada CARAnya.
Ya, saya beruntung. Alhamdulillah, saya berasal dari background Sains & Biologi yang baik, saya mempunyai cikgu-cikgu yang berdedikasi di sekolah, yang tidak lokek ilmu untuk dikongsi bersama anak-anak didiknya di Sekolah Menengah Sains Muzaffar Syah, Melaka suatu masa dahulu. Saya bersyukur kerana saya telah diajar sehingga benar-benar faham bagaimana Sistem Pencernaan, Penghadaman dan Perkumuhan berfungsi. Lagi pula, ramai di antara kami [bekas pelajar Mozac] jadik nutritionist. Dari situ, saya ada banyak advantage berbanding ramai trader lain, saya cuba kongsikan semasa saya pergi kursus di HQ De Bella malahan juga di Facebook. De Bella juga berkata pihak mereka telah menjadi pendidik kepada kami trader-trader Litchin, dan saya tidak menafikannya. Tetapi yang saya harapkan, biarlah perniagaan ini perniagaan yang barakah. Kerana pada saya, apabila saya berniaga, saya bukan sahaja inginkan wang, tapi saya juga ingin berkhidmat. Wang ialah harta saya di dunia, tapi khidmat nasihat yang saya berikan saya harapkan menjadi amal jariah buat bekalan di akhirat.

So I hope kepada mereka yang masih sudi menerima khidmat saya, terima kasih kerana memberikan saya peluang untuk beramal sambil berniaga. Tetapi kalau yang sudah tidak sudi, mungkin ada sebab tersendiri, saya harap pengetahuan yang sudah saya curahkan diguna-pakai dan dimanfaatkan sebaik-baiknya, Wallahua'lam.

3 comments:

  1. salam..
    kalau ambik fiber je macam mane pengambilannya?
    dan macam mana keberkesanannya?
    fyi,kawan saya syorkan saya ambik fiber saja..
    dan baru ambik semalam,malam..
    terima kasih.

    ReplyDelete
  2. Puan, De Bella ada corset yg sama, dengan premium beuatiful and i do haf it already. it's way cheaper but of the same quality with beautiful. if U are interested, y not u come over to see it for yourself? thanks.

    ReplyDelete
  3. jadinya macam mana cara pemakanan licithin tu yg sebenarnya?

    ReplyDelete